Rosian Custers inspireert als ondernemer
Als ze drie
mensen mag uitnodigen voor een etentje bij haar thuis, dan kiest ze de
minister-president, de zangeres van Florence & The Machine en Floortje
Dessing. Deze interessante combinatie zal zorgen voor gesprekken over
robotisering, “echt” zijn en een eigen stijl hebben, de diversiteit tussen
mensen en de ideale samenleving.
Ik spreek Rosian Custers met een kopje thee in de hand, bij lunchroom Goede Tijden in Roermond. Maar eerst begroet ze me met een vrolijke glimlach. Rosian staat op en geeft me een hand en drie kussen. Ze heeft recent haar baan als Marketing & Communicatiemedewerker opgezegd en nu de sprong in het diepe gewaagd om fulltime als freelancer aan de slag te gaan. Een mooie reden om Rosian te interviewen over de weg naar ondernemerschap.
Rosian schreef op de basisschool al heel graag: “Ik heb thuis schriftjes vol met verhalen liggen. Als we opstellen moesten schrijven dan schreef ik er niet een maar drie of vier.” Toen ze eenmaal in de brugklas zat, was ze nog steeds heel enthousiast. Ze had alleen nooit gedacht dat het zou lukken om met schrijven geld te verdienen. Nu, een paar jaar later, staat het er toch maar mooi anders voor! Ze combineert strategie en creativiteit om ondernemers te helpen hun bedrijf, dienst of product goed in de markt te zetten. Dit maakt het voor haar mogelijk om met haar passie haar inkomen te verdienen.
Rosian: “Het idee om
voor mezelf te starten, had ik al op de middelbare school. Daarna heb ik vier
jaar HBO Marketing en Communicatie gedaan, een minor psychologie en een minor
Engels. Toen heb ik gevraagd aan een leraar of ik na mijn studie nog de minor
Ondernemerschap mocht doen. Ik wilde namelijk vrij zijn om mijn eigen ideeën in
de praktijk te brengen.” Drie jaar geleden is Rosian al gestart met freelance
werk en daarmee heeft ze een netwerk opgebouwd dat ook nu goed van pas komt.
Als ik Rosian
vraag wat ze zo tof vindt aan schrijven, antwoordt ze: “Ik heb eigenlijk altijd
veel gemakkelijker geschreven dan gepraat. Ik vond presenteren doodeng. Ik vind
het nu wel iets minder beangstigend, maar ik heb het wel altijd heel eng
gevonden. Schrijven biedt toch meer veiligheid. Je kunt je stuk nog een keer
lezen en aanpassen. Ik ben ook creatiever als ik schrijf. Het gaat eigenlijk vanzelf.
Als ik ergens rustig zit, dan staat er al snel iets op papier.”
Wat ik
inspirerend vind aan Rosian is dat ze een doener is. Hier kan ik, als “overthinker”,
nog wat van leren. Een balans van beiden is een mooi doel. Rosian houdt van
aanpakken en is graag recht voor zijn raap. Het is haar dan ook altijd
prima bevallen om in mannenculturen te werken waar ze gewoon kan zeggen waar
het op staat. Het zijn vaak de technische bedrijven die haar hulp goed kunnen
gebruiken en waar zij ook met veel passie voor werkt. Nu ze zelfstandig
ondernemer is, is dit de doelgroep waar ze zich vooral op wil blijven focussen.
Rosian: “Vaak zijn het bedrijven die te klein zijn voor een marketingafdeling
maar te groot om niks aan marketing te doen. Dus meestal zit ik een halve of
hele dag bij een bedrijf om alle marketing te regelen zodat de organisatie meer
zichtbaarheid krijgt en meer klanten."
Maar wanneer
is iemand nou een goede ondernemer? Volgens Rosian heb je daarvoor een portie
lef, de ambitie om keihard te werken, talent en zelfvertrouwen nodig. Ze vertelt:
“Als je niet in jezelf gelooft, gelooft een opdrachtgever al zeker niet in je.”
En verder: “In de marketing werken vaak sluwe, gladde types. Als je gewoon jezelf
bent, trek je sneller de juiste mensen aan. Op mijn visitekaartje draag ik ook
Allstars. Ik ga niet in pak op de foto. Dat is niet wie ik ben.”
Rosians droom is om het werk te kunnen blijven doen dat ze nu doet. En over tien jaar zou ze misschien les willen geven in marketing. Haar advies aan mensen die dromen over een eigen bedrijf of moeite hebben met het volgen van hun passie: “Gewoon doen! Je ziet wel waar je uit komt. Als je doet wat je leuk vindt, komt het vanzelf goed.”
Rosians droom is om het werk te kunnen blijven doen dat ze nu doet. En over tien jaar zou ze misschien les willen geven in marketing. Haar advies aan mensen die dromen over een eigen bedrijf of moeite hebben met het volgen van hun passie: “Gewoon doen! Je ziet wel waar je uit komt. Als je doet wat je leuk vindt, komt het vanzelf goed.”



Reacties
Een reactie posten